Tavaline ravim võib suurendada kopsuvähi riski

Sel nädalal aastal avaldatud uuring BMJ järeldab, et ravi konkreetse vererõhuravimiga suurendab kopsuvähi riski võrreldes teiste vererõhuravimitega.

Laialdaselt kasutatav hüpertensiooniravim läheb uues uuringus luubi alla.

Inimesed kasutavad hüpertensiooni raviks angiotensiini konverteeriva ensüümi inhibiitorit (ACEI).

Need on tõhusad ja arstid peavad neid suhteliselt ohutuks, kui inimesed võtavad neid lühikese aja jooksul.

Varasemad uuringud on vihjanud, et ACEI-d võivad suurendada inimeste vähiriski, kuid leiud pole olnud lõplikud; enamikul olemasolevatest uuringutest oli juurdepääs suhteliselt väikestele valimitele või lühiajaliselt.

Hiljuti asusid Kanada McGilli ülikooli teadlased uurima, kas ACEI-d suurendavad vähi, täpsemalt kopsuvähi, riski. Nad avaldasid tulemused selle nädala alguses.

Teadlased on väitnud, et ACEI-d võivad suurendada kopsuvähi riski, soodustades kopsude kahe konkreetse aine: bradükiniini ja aine P kogunemist.

Bradükiniin on peptiid, mis põhjustab veresoonte laienemist, vähendades vererõhku; aine P, mis on samuti peptiid, võib toimida neurotransmitterina.

Teadlased on neid mõlemaid ühendeid seostanud kopsuvähi kudedega: arvatakse, et bradükiniin stimuleerib otseselt kopsuvähi kasvu, samas kui kopsuvähi kude ekspresseerib ainet P, soodustades võib-olla kasvaja proliferatsiooni.

Vererõhuravim ja kopsuvähk

Praeguses uuringus osalenud teadlased prof Laurent Azoulay eestvedamisel sukeldusid Ühendkuningriigis peaaegu miljoni inimese haiguslugudesse. Kõik patsiendid olid vererõhku alandavaid ravimeid alustanud aastatel 1995–2015.

Osalejad olid 18-aastased või vanemad ja neil ei olnud varasemat vähki haigestumist. Uurimisrühm jälgis neid keskmiselt 6,4 aastat. Selle ajaperioodi jooksul panid arstid diagnoosi peaaegu 8000 kopsuvähki.

Teadlased võrdlesid kopsuvähi tekkimise riske inimestel, kes olid alustanud AKE-i võtmist, nendega, kes võtsid vererõhuravimite rühma, mida nimetatakse angiotensiini retseptori blokaatoriteks (ARB).

Statistilise segaduse vähendamiseks võtsid nad arvesse muid tegureid, mis võivad mõjutada kopsuvähi riske, nagu suitsetamistubakas, vanus, kehamassiindeks (KMI), alkoholi tarvitamise häired ja anamneesis kopsuhaigus.

Nad jõudsid järeldusele, et ACEI-de võtmine oli seotud kopsuvähi riski suurenemisega 14 protsenti, võrreldes ARB-de võtmisega.

Suhe oli ilmne pärast seda, kui inimene oli seda ravimit 5 aastat tarvitanud. Narkootikumide kasutamist jätkates suurenes nende risk pidevalt. Isikutel, kes tarvitasid ravimit kümme aastat või kauem, oli eriti tugev risk, mis kasvas 31 protsenti.

Riskiperspektiivis hoidmine

Ehkki 14 protsenti tundub olulise tõusuna, nõuavad autorid perspektiivi. Reaalses mõttes muutuks iga inimese suurenemine 1,2 juhtumilt 1000 inim-aasta kohta 1,6 juhtumini 1000 inim-aasta kohta.

Kuid elanikkonna tasandil on see mõju palju olulisem, kuna nii paljud inimesed tarvitavad antihüpertensiivseid ravimeid. Nagu autorid kirjutavad: "Need väikesed suhtelised mõjud võivad viia suure riskirühma kuuluvate patsientide absoluutarvuni."

Meeskond avaldab oma dokumendi koos toimetusega, mille on kirjutanud dotsent Deirdre Cronin Fenton Taani Aarhusi ülikooli kliinilise epidemioloogia osakonnast.

Ta kordab uuringu autorite mõtteid, öeldes, et "leiud on olulised, arvestades ACEI-de märkimisväärset kasutamist kogu maailmas".

Teadlased soovivad, et teised jätkaksid seda uurimissuunda, öeldes, et nende avastusi "tuleks korrata ka muudes oludes, eriti kauem kokku puutunud patsientide seas".

Seda tüüpi uuringute abil ei saa põhjust ja tagajärge kergesti lahutada ning muud tegurid võivad olla töös. Kuna praeguses uuringus kasutati suurt hulka osalejaid, väärivad järeldused edasist uurimist.

Teised tegelevad tõenäoliselt selle teemaga, kuid nagu Fenton kordab, peaks neid ravimeid võtva patsiendi puhul pikaajaline kopsuvähi tekkimise risk "olema tasakaalus ACEI-de kasutamisega seotud eeldatava eluea pikenemisega".

none:  hiv ja abivahendid veterinaaria lihasdüstroofia - als